piątek, 27 maja 2011

Historia BMW w pigułce

W 1916 r. Została założona fabryka samolotów Bayerische Flugzeug-Werke (BFW) - Bawarska Fabryka Samolotów. przez Gustava Otto i Karla Rappa co rok później zaowocowało w przekształceniem jej w Bayerische Motoren Werke (BMW) - Bawarska Fabryka Silników.

To właśnie lotniczym lotniczym korzeniom zawdzięczamy logo BMW - biało niebieską szachownicę symbolizującą kręcące się śmigło. Obecnie firma kojarzona jest przede wszystkim jako producent prestiżowych samochodów oraz motocykli.



Początek motoryzacyjnej działalności zaczął się 8 lat po założeniu pierwszej fabryki gdy na wystawie w Berlinie pokazano motocykl BMW R32. Konstruktorami tego nowoczesnego, jak na tamte czasy jednośladu byli Max Friz oraz Martin Stolle.



Po następnych 4 latach zaczęto produkować pierwsze samochody, co spowodowane było przejęciem fabryki samochodów z Eisenach gdzie już produkowano autko Dixi, co nadal było kontynuowane po przejęciu firmy przez BMW. Pierwsze auto budowane pod logiem BMW powstało zaś rok później (1929). Było to BMW 3/15 PS DA2.



Następnie powstał model 3/20. Ale tak naprawdę pierwszym prawdziwym BMW można nazwać dopiero model 303 z 6-cylindrowym silnikiem o pojemności 1,2 litra. Samochód wdrożono do produkcji w 1933 roku. I właśnie od tego czasu pojazdy BMW zaczęły mieć charakterystyczny wlot powietrza na masce.



Kiedy wybucha II wojna światowa we wszystkich niemieckich firmach produkcja została nastawiona na przemysł zbrojeniowy. W tym właśnie czasie BMW wytwarzało silniki do samolotów i z tego czasu znane są motocykle BMW R75 z charakterystycznym bocznym koszem. Pod koniec wojny zakłady BMW zajęły wojska alianckie i wstrzymano produkcję zbrojeniową, co spowodowało poważny kryzys w firmie. Spowodowane to było konsekwencjami wynikającymi z sytuacji takich jak to, że większość narzędzi znajdowało się w Eisenach, które dostało się do radzieckiej strefy. Kiedy ponownie rozpoczęto produkcję aut pod nazwą BMW, firma z Monachium zaprotestowała przeciw temu co skończyło się tym iż nazwę zakładu w komunistycznej części Niemiec zmieniono na Eisenach Motoren Werke (EMW). W którym to powstawały Wartburgi.



Zaś w Monachium był problem z uruchomieniem produkcji, wynikający z kompletnego zniszczenia zakładu. Rozpoczęto produkcje od motocykla BMW R24. Trzy lata później światło dzienne zobaczyły samochody BMW 501. Następnie w 1955 rok wdrożono do produkcji mikrosamochód BMW Isetta, do którego wsiadało się po otwarciu przedniej części pojazdu.



Koniec lat sześćdziesiątych też nie był pomyślny dla monachijskiej firmy. Straty finansowe były tak duże, że BMW groziło przejęcie przez koncern Daimler-Benz. Czego na szczęście udało się uniknąć. Naleziono sposób na niezależność marki i powiększenie kapitału. Było nim wypuszczenie akcji, których większość zostały przejęte przez przemysłowca Herberta Quandta.



Kiedy w roku 1967 BMW sytuacja finansowa firmy poprawiła się przejęło firmę Glas, która z czasem przestała istnieć jako marka. Kolejne próby zdobycia dodatkowych producentów samochodów już nie były owocne. W roku 1994 BMW kupiło angielski Rover Group, który produkował Rovera, Mini, MG oraz Land Rovera. Inwestycja zamiast przynieść zyski przynosił straty. Z czym BMW poradziło sobie przez pozbywanie się większości z przejętych marek pozostawiając sobie tylko Mini i Rolls-Royce'a.



Obecnie gama samochodów spod znaku biało-niebieskiej szachownicy obejmuje kompaktowy model 1, serię 3 klasy średniej, przedstawicielem klasy wyższej jest BMW 5, a luksusowej - BMW 7. Oprócz tego powstają SUV-y X3, X5 i X6 oraz coupe serii 6 i roadster Z4.



samochody BMW Białystok

--
Stopka


Artykuł pochodzi z serwisu artykuly.com.pl - Twojego źródła artykułów do przedruku.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz